torsdag 10. desember 2009

Litt lesestoff

Denne boka har jeg hatt i noen år nå, men ikke klart å lese den. Syns den var for deprimerende, men nå har jeg tatt fatt på den og syns den er vel verdt å lese. Jeg liker å lese sannhetsberetninger.

Fra bokomslaget

I 2006 er det fem år siden Osama bin Ladens selvmordsbombere traff World Trade Center i New York med to kaprede passasjerfly. Denne boka forteller den dramatiske beretningen om kampen for livet inne i World Trade Center om morgenen den 11. september 2001, da hvert minutt telte. Klokken 8.46 om morgenen 11. september var 14 000 mennesker inne i tvillingtårnene, de leste e-post, inngikk avtaler eller spiste croissanter i kafeen Windows on the World. I de neste 102 minuttene ble alle en del av dramaet som utspant seg, et drama som bare de som opplevde det var vitne til - helt til nå. New York Times-reporterne Jim Dwyer og Kevin Flynn har sett denne kampen for livet med øynene til dem som var inne i tårnene. De har laget en spennende beretning om vanlige kvinner og menn, som reddet seg selv og andre. Boka avslører samtidig at New Yorks katastrofeberedskap hadde store mangler. Levert av © DnBB AS
_____________________________________________________________
Den neste boka er jo noe annerledes, og den fikk jeg snusen i via P4 der Tom Egeland var gjest og hadde tatt med en mumie for å pynte juletreet i et av programmene på kanalen. Særlig rundt juletider blir jeg inspirert til å lese om religion, jeg er jo ikke kristen så jeg leser vel mest ulike kritiske teorier om Bibelen og Kristendommen, og derfor passet denne boka meg perfekt. Jeg syns den hørtes veldig spennende ut, og merket meg tittelen "Jesusmysteriet" for å lese mer om boka, men når jeg søkte på det fikk jeg ikke opp noen bok, bare et dataspill. Men jeg fant Tom Egeland sin nettside og sendte han en mail. Jammen fikk jeg ikke svar etter bare noen timer med info om boka, og nå er den bestilt!! Takk til Tom Egeland.



Fra bokomslaget

Var Jesus egentlig en hedensk gud? spør de engelske idéhistorikerne Timothy Freke og Peter Gandy. Gjennom sin forskning på eldre hedenske myter og mysteriereligioner fant de så mange sammenfall med evangelienes fortellinger om Jesus at det snudde opp ned på deres begreper om forholdet mellom kristendom og hedendom. Deres funn viser at kristendommen ikke var en ny og enestående åpenbaring, men en jødisk tilpasning av antikkens mysterie­religioner, som dyrket Jesus slik man dyrket Dionysos i Hellas, Mithra i Persia og Osiris i Egypt. Likhetstrekkene mellom såkalt hedensk kultus og kirkens Jesus-dyrkelse er så sterke at spørsmålet om hvem Jesus egentlig var, tvinger seg frem. Freke og Gandy belegger sine teorier med en lang rekke forbløffende og veldokumenterte paralleller som gjør boken til spennende og – for mange – rystende lesning. Levert av © DnBB AS

Ingen kommentarer: